onsdag 4. juli 2007

Tatere diskrimineres på campingplasser

Henning Gustavsen, styremedlem i Taternes Landsforening, anmelder en campingplass i Kongsvinger for rasediskriminering og ærekrenkelse.

- Dette opplever vi hver sommer. Men nå har vi bestemt oss for at det må ta slutt, sier Gustavsen til Dagbladet.no.

Den populære musikeren Elias Akselsen (59) er en av Norges mest kjente tatere. Han har selv opplevd utstenging fra flere campingplasser.

- Dem sier det rett ut: Vi får ikke slippe inn fordi vi er tatere. For meg er ikke tater et skjellsord, men for andre virker det slik. Jeg trodde ikke dette skulle finnes holdninger som dette i 2007, men diskrimineringa er like ille som for 50 år siden, sier Akselsen til Dagbladet.no.

Henning Gustavsen anmelder Sigernessjøen Camping Hytter & Golf fordi han og familien hans ble kastet ut fra campingplassen.

- Vi skulle overnatte på campingplassen fordi vi hadde noen ærender i Kongsvinger, sier Gustavsen, som bor i Rakkestad i Østfold.

- Jeg kjørte inn, spurte om det var ledig plass, og registrerte meg. Jeg fikk en plass på en liten høyde, kjørte på plass vogna og la barna mine. Da jeg gikk tilbake for å betale fikk jeg plutselig beskjed om at det var fullt, og at vi måtte reise, sier Gustavsen til Dagbladet.no.Gustavsen nektet å dra.

- Jeg hadde lagt barna og ville ikke vekke dem opp igjen. Med nød og neppe fikk vi være der over natta, sier han. Dagen etter snakket han med Gudmund Gulbrandsen, innehaver av campingplassen.

- Han ringte meg og sa at han ikke ville ha noen av mitt navn eller slekt på ampingplassen, sier Gustavsen.

- Han sa at vi ikke kunne oppføre oss som folk, at han ikke ville ha oss der og at jeg kunne hilse hver en slektning jeg måtte ha om det samme, sier han.

NAF samarbeider med en rekke norske campingplasser, deriblant Sigernessjøen Camping Hytter & Golf. Kjell Kristiansen, leder for NAF Camping, sier de ikke kjenner til problemer med at tatere stenges ut fra campingplassene.

- Forrige gang vi hørte om dette var i 2002. Vi har ingen informasjon om at dette er noe problem nå. Vi skal følge opp denne saken, og hvis det viser seg at det er rasisme, så aksepterer vi selvsagt ikke det, og vil revurdere avtalen med Sigernessjøen Camping, sier Kristiansen til Dagbladet.no.

Les hele saken i Dagbladet: - Vil ikke ha noen av din slekt her

Ingen kommentarer: